5 vinkkiä teollisen työpisteen kevätsiivoukseen

21.4.2021
Kevätsiivous on jokavuotinen askare monissa kodeissa. Me Trestonilla, teollisuuskalusteiden ja –työpisteiden toimittajana, suosittelemme kevätsiivousta myös teollisille ja teknisille työpisteille tuotantolaitoksissa. Miksi? Siisti ja organisoitu työpiste auttaa vähentämään työtapaturmia ja vaikuttaa positiivisesti myös tuottavuuteen. Tässä artikkelissa on kaikki mitä sinun tulisi tietää teollisen työpisteen kevätsiivouksesta.

Monilla meistä on kokemusta epäsiistillä työpisteellä työskentelystä, missä työtaso on täynnä tavaraa, työkalut ja komponentit ovat siellä täällä, eikä työn tekemiselle oikeastaan jää juurikaan tilaa työtasolla. Tällaisessa työpisteessä työskennellessä työ keskeytyy helposti, kun joudut etsimään työkaluja ja tarvikkeita ja tämä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti työn tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Saatat jopa olla ärtynyt ennen työvuorosi aloitusta, kun tiedät mitä työpisteellä odottaa. 

Kummassa näistä työpisteistä mieluummin työskentelisit? Kuvat ovat asiakkaaltamme Ovako Imatra Oy Ab:ltä, missä autoimme työpisteiden uudelleen organisoinnissa 2015. Lue Ovakon asiakastarina klikkaamalla kuvaa ja opi kuinka he toteuttivat työpisteiden muutoksen.

Me Trestonilla pyrimme rakentamaan asiakkaillemme toimivia, tuottavia ja käyttäjäystävällisiä työympäristöjä. Siksi haluammekin jakaa tarkistuslistan teollisten ja teknisten työpisteiden kevätsiivoukseen jokaisen teollisen työntekijän ja työnjohtajan käyttöön. Ei tosin ole mitään syytä, miksi näitä vinkkejä ei voisi ottaa säännölliseen tarkasteluun. Tutkitusti siistissä, hyvin organisoidussa ja turvallisessa työympäristössä työskentelevät työntekijät ovat energisempiä ja tuottavampia ja yleensä ottaen tyytyväisempiä työhönsä. 

Trestonin vinkit teollisen työpisteen kevätsiivoukseen

1. Mikä on työtilan tarkoitus – mitä työtä siellä tehdään?

Mitkä ovat ne työtehtävät, joita kyseissä työpisteessä on tarkoitus tehdä? Onko työpisteessä saatavilla kaikki tähän työtehtävään liittyvät työkalut, tarvikkeet ja komponentit? Onko työpisteessä kenties sellaisia työkaluja ja tarvikkeita, joita kyseisessä työtehtävässä ei tarvita? Aloita siis käymällä läpi työpiste ja jätä sinne pelkästään ne työkalut, tarvikkeet ja komponentit, joita kyseisessä työpisteessä suoritettavassa työtehtävässä tarvitaan ja poista työpisteestä sellaiset tarvikkeet ja komponentit, mitä et työtehtävässäsi tarvitse.  

2. Siisti ja järjestele työtaso ja pidä se puhtaana

Työpisteessä, missä työtasolla on paljon tavaraa, liian vähän säilytystilaa ja työkalut ja tarvikkeet siellä täällä, ei ole kenenkään mukava työskennellä. Siisti ja puhdista työtaso tyhjäksi kaikista tarvikkeista ja työkaluista. Pidä työtaso vapaana ja tyhjänä varsinaisen työn suorittamiselle ja ota tavaksi olla jättämättä työtasolle työkaluja, komponentteja ja tarvikkeita. Pikkuhiljaa tästä tavasta tulee osa normaalia toimintaa ja työtason puhtaana pitäminen helpottuu. 

3. Hyödynnä työtason ylä- ja alapuolella sekä sivuilla oleva tila

Minne työtasolta raivatut työkalut ja tarvikkeet sitten tulisi laittaa? Työpisteessä on työtason lisäksi paljon hyödynnettävää tilaa myös tason ylä- ja alapuolella sekä sivuilla. Voit lisätä työtason alle laatikoston tai alatason säilytystilaksi. Työtason yläpuolelle voit asentaa hyllyt, laatikkolistat ja muovilaatikot pientavaroille, tai reikätaustat ja työkalukoukut työkaluille. Työpöydän viereen voi sijoittaa vaunun, liikuteltavan lisätason tai kaapin esimerkiksi komponentti varastoksi. 

Tärkeintä on sijoittaa eniten ja useimmiten käytetyt työkalut ja tarvikkeet helposti ulottuville ja lähelle varsinaista työnteko paikkaa. Kun työkalut ja tarvikkeet ovat valmiina lähellä, tämä helpottaa ja nopeuttaa tavaroiden takaisin laittamista, minkä myötä tavaroita ei tarvitse säilyttää työtasolla. Mitä siistimpänä ja vapaampana pystyt työtasosi pitämään, todennäköisesti myös työsi suorittaminen helpottuu. Tärkeintä tässä on siis pitää työpisteessä yllä hyvää järjestystä ja siisteyttä hyödyntäen kaiken työpisteessä olevan tilan. 

4. Kaikille tarvikkeille oma paikkansa – ja laita tarvikkeet käytön jälkeen takaisin paikoilleen

Kuten kohdassa 3 jo mainittiinkin, mieti mitä työkaluja ja komponentteja käytät useimmiten ja sijoita nämä lähelle, mielellään helposti ulottuville käden mitan päähän, varsinaisesta työskentelyalueestasi. Varmista, että kaikille näille tarvikkeille on työpisteessä oma paikkansa varattuna ja laita tarvikkeet aina paikoilleen, kun lopetat niiden käytön. Näin sinun on helppo palauttaa kyseinen tarvike omalle paikalleen, kun lopetat sen käytön ja työpisteen siisteyden ylläpidosta tulee tämän myötä edelleen vaivattomampaa ja osa joka päiväisiä rutiineja. 

5.    Järjestele työpisteesi jokaisen työvuoron päätteeksi

Sinun ei tarvitse tehdä suursiivousta työpisteessä jokaisen työvuoron päätteeksi, kunhan otat tavaksi laittaa käyttämäsi työkalut, tarvikkeet ja komponentit takaisin omille paikoilleen lopettaessasi työt. Hyvin nopeasti alat kyllä huomata, että hyvin järjestellyssä, siistissä ja sen myötä turvallisemmassa työpisteessä on mukavampi aloittaa seuraava työvuoro.

Kun teet näistä vinkeistä tavan ja kiinnität päivittäin huomiota työpisteen järjestykseen ja siisteyteen, saatat jossain vaiheessa huomata myös muutoksia itsessäsi. Hyvin organisoidussa ja siistissä työpisteessä pystyt todennäköisesti keskittymään työhösi paremmin eikä sinun tarvitse käyttää turhaan aikaa työkalujen ja tarvikkeiden etsimiseen. Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että olet samalla luonut itsellesi turvallisemman työtilan työskennellä. 

Voit vapaasti jakaa, kopioida ja kehittää tätä vinkkilistaa eteenpäin. 
 

Odota, tuotetiedot latautuvat…