Ovako Imatra steel customer case with Treston

Asiakastarina

Ovako Imatra - 100-vuotias ei lepää laakereillaan

Volvon kuulalaakereilla, Fiskarsin kirveillä ja John Deeren metsätyökoneilla on kaikilla jotain yhteistä. Niiden vaativat teräsosat tulevat Ovako Imatran tehtaalta, jossa on vuodesta 1915 valmistettu kierrätysteräksestä erikoisterästä ajoneuvo- ja konepajateollisuudelle. Ovako Imatra uudistaa kaikki työpisteensä 5S-hengessä ja Trestonin kalusteet ovat merkittävässä osassa.

Ovakon kahdella Suomen yksiköllä Imatralla ja Turengissa on otettu 2015 eteenpäin käyttöön Lean-ajatusmalliin pohjautuvaa 5S-ohjelmaa, jonka juuret juontavat Japanin Toyotan tehtaille. Maailmankuuluksi tulleessa ohjelmassa pyritään siistimään ja järjestämään työpisteet ja vähentämään hukkaa uusilla työtavoilla sekä näin edistämään työn tehokkuutta, tuotteiden laatua, työturvallisuutta ja viihtyisyyttä. 

Imatran tehtaan kaikki 600 työntekijää omaksuvat viiden ässän toimintamallin ja jokaisen työpiste tulee kokemaan muutoksen.

Yhtenä lopputulemana, uuden toimintamallin hengessä, tehtaalla uudistetaan kaikkiaan nelisenkymmentä yhteistä työpistettä.

Ovako Imatra ennen ja jälkeen tilanne

Paikallinen tuki auttoi valinnoissa

Työpisteiden uudistusprojekti käynnistyi maaliskuussa koko päivän tapaamisella, jossa 5S-kehitysohjelmaa Ovakolla hoitava Sami Lääperi kävi kaikki tarvittavat työpisteet läpi yhdessä Intolog ketjuun kuuluvan Rastecin teknisen myyjän Martti Launiaisen kanssa. 
– Vieritimme toiveiden tynnyrin Martille, nauraa Ovakon ostaja Anne Rantalainen.
Ennen tapaamista kaikkia työpisteen käyttäjiä oli kuultu ja ideoita kerätty siitä, miten kehittää ja siistiä pisteitä. Launiainen teki ehdotuksensa kuulemansa ja näkemänsä perusteella ja lopputuloksena Ovako solmi kattavan sopimuksen kaikista työpisteistä. Projekti toteutettiin pääosin Trestonin työpistekalusteilla sekä niitä täydentävillä muiden tuoteryhmien tuotteilla.

– Ilman Marttia ei olisi pärjätty, kertoo tyytyväinen Rantalainen ja jatkaa, että valikoima ja eri vaihtoehtojen määrä oli niin mittava, että asiantuntijan apu oli todella paikallaan.

Kalusteiden muokattavuus ja yhteensopivuus tärkeää

– Meille oli tärkeää, että saamme yhtenäisen linjan ja yhteensopivat kalusteet läpi kaikkien työpisteiden. Näin niiden muokattavuus on helppoa jatkossakin kun tarpeet muuttuvat, kertoo Anne Rantalainen.

Lisäksi vaakakupissa painoi valikoiman laajuus, kotimaisuus ja se, että Ovako pystyi keskittämään ostokset yhdelle toimittajalle.

– Yksikään työpiste ei ole samanlainen, kertoo Launiainen projektin luonteesta.

Pöydiksi valittiin raskasta kulutusta kestävät järeät Trestonin Workshop-työpöydät, jotka auttavat pitämään järjestystä yllä ja mukautuvat helposti vaihtuviin tarpeisiin 5S-hengen mukaisesti. Niiden ympärille sopivat varusteluosat valittiin jokaisen työpisteen käyttötarkoituksen mukaan. Joissain on mukana työkaluvaunu, joka menee tarvittaessa kokonaan työpöydän alle, toisissa laatikostoja säilytystarpeen mukaan. Useimpiin työpisteisiin toimitettiin työvaloksi Treston HiLite Led valaisin ja vikavirtasuojallinen sähköpistoke. Osassa työpisteitä on erikoismittaiset työtasot ja erikoiskiinnityksellä olevat laatikostot.

Ovako Imatra steel customer case with Treston
Sami Lääperi ja Anne Rantalainen Ovako Imatralta sekä Martti Launiainen Rastecilta

Trestonin ja Intologin yhteistyötä 

Tehtaalla on kolme kokonaisuutta, joista ensimmäisenä kalusteet uusittiin jatkojalostusosastolle. Seuraavaksi uusittiin työkaluhuollon työpisteet ja vielä tänä vuonna on tarkoitus uusia bloomivaluosaston työpisteet.
– Olemme vasta alkutekijöissä. Jokainen työpiste tullaan käymään läpi, niin tehtaan kuin toimistonkin puolella, kertoo Rantalainen ja sanoo, ettei hänen oma työpisteensä esimerkiksi vielä ole 5S-mallin mukainen.

– Tämä onkin laajin projektini Trestonin kalusteilla, kertoo Launiainen, joka on saanut taustatukea Trestonin aluepäälliköltä Jouni Kirkiseltä 5S-projektin läpiviennissä.
– Paikallinen edustaja on myös meille tärkeä, kertoo puolestaan Kirkinen.
– Hän pystyy olemaan säännöllisesti yhteydessä asiakkaaseen ja kuuntelemaan kaikkia tarpeita.
Launiainen piti aiemmin yhteyttä kuukausittain vakioasiakkaaseen Ovakoon, mutta 5S-hankkeeseen liittyvän projektin tiimoilta on yhteyttä pidetty viikoittain.

Odota, tuotetiedot latautuvat…